vrijdag 11 mei 2012

Week van het Huisdier - praten met honden

Een paar jaar geleden waren we op vakantie naar Spanje. We in dit geval is mijn vader, broer, schoonzus, neefjes en mijn hondje Bassie. Toen 15 jaar oud en al aardig op leeftijd. Op de terugweg vroeg mijn oudste neefje opeens: 'Tante Berry, kan jij met honden praten?' Ik vroeg hem waarom hij dat vroeg en zijn antwoord luidde: 'Omdat jij precies weet wat Bassie wil. Wanneer hij moet plassen of wil drinken.'
'Ja,' zei ik, 'dat klopt. Ik kan met Bassie praten omdat hij al zo lang bij mij is en ik precies weet wat hij bedoelt.' Bassie is helaas op bijna 17 jarige leeftijd onlangs overleden, maar met hondje Sammie - 12 weken oud - heb ik het eigenlijk ook al: ik ken zijn piepjes en blafjes inmiddels al van buiten.



Toch is het handig wanneer je meer weet over het gedrag en de taal van honden - en dieren in het algemeen. Een hond bromt namelijk niet altijd als hij geen zin heeft om geaaid te worden. Sterker nog, de meeste honden gebruiken eerst heel andere lichaamstaal, zoals weglopen, of de oren plat in de nek leggen. Veel kinderen kennen deze taal (nog) niet. Kinderen die opgroeien met een hond hebben wel een voorsprong, maar veel kinderen zijn toch wel bang voor een hond. En als hondenvrouwtje zijnde vind ik dat best wel jammer.

Vanaf 12 mei tot en met 20 mei is het weer tijd voor de Week van het Huisdier. En op veel basisscholen komt er een hond lesgeven in hondentaal, speciaal in groep 1 tot en met 4. Dat doet deze hond - die overigens goed is afgericht - niet alleen, maar met een vrijwilliger van het Sophia SnuffelCollege. In een paar lessen leren kinderen begrijpen wat een hond bedoelt, hoe je een hond moet benaderen en met rust moet laten. Ook leren kinderen hoe ze een hond mogen aaien - uiteraard na toestemming van de ouders en de eigenaar van de hond - namelijk achter de oortjes of onder de kin. Na de lessenserie krijgen de kinderen een SnuffelDiploma en een werkboekje met spelletjes en informatie van de ouders. Voor de lessen wordt gebruik gemaakt van speciale honden en hondenknuffels.

Het Sophia SnuffelCollege heeft ervaren dat kinderen veel minder bang zijn of dat de angst helemaal is verdwenen na deze lessenserie. Ze begrijpen beter wat een hond wel en niet wil. Ook wordt er ruim aandacht besteed aan de verzorging van een huisdier. Deelname aan deze lessenserie is voor basisscholen gratis. Neem eens contact op met het Sophia SnuffelCollege: www.sophiasnuffelcollege.nl, 020-623 61 67 of snuffelcollege@sophia-vereeniging.nl.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.