maandag 2 juli 2012

Walk With Me



Ben jij ook wel eens benieuwd naar hoeveel je eigenlijk beweegt op een normale doordeweekse dag? Of hoelang je achter elkaar aan het wandelen bent met de hond? Beweging en inzicht krijgen in hoe je beweegt is voor Nintendo heel belangrijk. Kijk maar naar de Wii waarbij jij zelf de controller bent, en de daarbij behorende gezondheidsbevorderende spellen – onder andere Wii Fit. Maar voor het inzicht in je dagelijkse stappen kies je eigenlijk voor een stappenteller. En om dat weer echt leuk te maken, kies je voor Nintendo DSi Walk With Me.



Met de hond
Weet je wat Walk With Me voor de Nintendo DS en DSi nu zo leuk maakt? Je kunt het samen met anderen spelen, maar ook met je hond. Jaren heeft men aan mij gevraagd wat ‘dat zwarte ding’ om Bassie zijn nek nu precies was. Nou, dat was Bassie zijn stappenteller aan zijn halsband. Ik heb namelijk een witte in mijn broekzak zitten en ik vond het leuker dat Bassie de andere stappenteller nam. Bij het spel worden namelijk twee stappentellers geleverd en je kunt altijd nog een reserve of extra teller bij kopen.

Meer dan een spel
Spel? Ja, het is en blijft een soort spel. Je kunt namelijk naast je dagelijkse stappen ook spelletjes met je Mii en je hond doen. Op de lopende band lopen bijvoorbeeld om te ontdekken hoeveel energie je hebt opgewekt door te lopen, of door je stapjes te gebruiken voor tekeningen van dieren, kunstvoorwerpen of architectuur die beroemd zijn over de hele wereld. Klinkt leuk toch? Daarnaast is het natuurlijk ook een spel of een sport om jezelf een beetje uit te dagen meer stappen te zetten dan je misschien gewend bent.

Van rood naar groen
Walk With Me geeft inzicht in je dagelijkse ritme (en dat van je hond). Geef je zelf een target (bijvoorbeeld mijn target is nu 5.000 stapjes). Neem dagelijks de stappenteller mee en lees deze ’s avonds uit met je DS. Overdag kun je kijken of je het target al gehaald hebt. Bovenop de stappenteller zit namelijk een lampje. Dit knippert rood als je nog even door moet stappen en groen als je je target hebt gehaald. Het stappentellerkarakter in het spelletje doorloopt je ritme van de dag en vergelijkt dat later met een dier. Ik ben het meest een paard of hert, ik ben twee keer een schildpad geweest en ook een keer een pinguïn. Ook het schaap komt nog wel eens voorbij. Heel soms ben ik een leeuw en één keer was ik een vliegende Pegasus – dat betekent dat je 5 uur achter elkaar hebt gelopen! Ook krijg je per dag een mini doel. Bijvoorbeeld om minder te snoepen, de trap te nemen of een goed gesprek te hebben met iemand anders. Tot slot geef je aan hoe leuk de dag was geweest. Wanneer je dit dagelijks doet kun je heel goed zien wat je ritme is.

Aantal stappen
Regelmatig vraagt het programma of je je target niet zou willen verhogen. Ik heb de teller nu standaard op 5.000 staan, maar loop met gemak – vooral wanneer Sammie ook zin heeft in een wandeling – 7.000 tot 9.000 stappen. Maar er zijn ook dagen bij dat je het nipt haalt. Daarom heb ik gekozen voor een haalbaar target. Voor Bassie was dat anders. Het leuke aan het spel vond ik het inzicht dat ik kreeg in zijn dagelijkse routine, vooral wanneer ik op kantoor was. Men beweerde vaak dat mijn ouwe bok een luie hond was, die veel sliep. O ja, hij sliep genoeg, maar Bassie liep er soms al snel 35.000 tot 50.000. Eén keer was hij erg nerveus en heeft hij meer dan 100.000 stapjes gezet, maar de teller bleef steken op 99.999 stapjes. Vals spelen omdat hij meer voetjes heeft? Nee, want zijn stappenteller stond ingesteld op een kleine hond in plaats van op een mens.

Wandel je mee?
Ik blijf erbij dat het erg leuk is om dagelijks te kijken wat je allemaal bewogen hebt. Vooral vind ik het interessant om te zien hoe vaak ik per dag aaneengesloten loop (vanaf 10 minuten wordt dat aangegeven in rode blokken, alles onder de 10 minuten in blauwe), omdat ik natuurlijk met schrijven vaker zit. Bassie wandelt helaas niet meer met me mee, maar zijn stappenteller ligt te wachten totdat ik mijn kleine pup Sammie oud genoeg vind om samen met me te spelen. Want ja… wandelen doen we toch samen. En samen met Nintendo Walk With Me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.