donderdag 18 september 2014

Global March tegen Wildlife Crime

Tijdens mijn vakantie in Frankrijk ben ik op bezoek geweest in een dierentuin in de bergen: Zoo des 3 Vallées. Na een aardige beklimming naar de Plateau des Fauves werd ik begroet door de hypnotiserende ogen van een leeuwin. (foto: Berry de Nijs / Zoo des 3 Vallées)


Kippenvel
Haar man en waarschijnlijk zusjes lagen heerlijk relaxt te slapen in de zon, maar zij hield alles scherp in de gaten. Ze nam al het publiek in haar op en het leek dat ze zo haar familie beschermde tegen al die nieuwsgierige blikken. Ze kwam zelfs van haar plateautje af om eens dichterbij het gaas polshoogte te komen nemen. Op een gegeven ogenblik keek ze me aan, zonder dat ze je eigenlijk aankijkt. Het leek alsof ze mij betoverde met haar goudgele ogen en haar dwars door mij heen kijkende blik. Het was misschien dertig graden Celsius, maar ik had bergen kippenvel.

Wildlife Crime
De hele weg naar beneden liet die blik mij niet los en ik verbaasde me dat ik op dat moment aan Wildlife Crime moest denken. Hoe kun je een dier dat zo mooi is, zo majestueus, zo intrigerend en hypnotiserend, afschieten voor je plezier…? En dat geldt ook voor olifanten en neushoorns. Dat kan er bij mij – en gelukkig een heleboel andere mensen – niet in. Daarom gaan veel mensen op 4 oktober – Werelddierendag – in verschillende wereldsteden de straat op om aandacht te vragen voor de olifant, neushoorn en leeuw, want Wildlife Crime moet stoppen.

Loop mee
Op Werelddierendag, zaterdag 4 oktober om 14.00 uur, kan iedereen die begaan is met het lot van bedreigde dieren deelnemen aan de Global March for Elephants, Rhinos and Lions in Amsterdam. De hoofdstad is daarmee een van de 115 wereldsteden die een krachtig geluid zal laten horen tegen de slachting van en illegale handel in de ernstig bedreigde olifanten, neushoorns en leeuwen. Doel is een vreedzame oproep tot actie en bevordering van de bewustwording dat deze majestueuze en belangrijke dieren op de rand van uitsterven staan.
Wil je meelopen? Meld je dan nu aan via de Facebookpagina of kijk op de website van Stichting Spots. Volg de Nederlandse Global March op Twitter via @NLmarch4ERL.

Namens de dieren alvast bedankt! Want hoewel ik leeuwen, olifanten en neushoorns heel graag in een mooie dierentuin bezoek, mogen ze in het wild zeker niet verloren gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.