maandag 1 september 2014

Taart met kaarsjes & visite

Hieperdepiep HOERA! Ik ben vandaag jarig! Ik mag vandaag 36 kaarsjes uitblazen – maar eentje is ook goed hoor – en krijg hopelijk heel veel leuke cadeautjes. Er zijn mensen die het niet leuk vinden om hun verjaardag te vieren, maar ik wel. Het is een dag in het jaar waarop je lekker in de belangstelling mag staan. Ik vier mijn verjaardag het liefst met vrienden en familie, lekker thuis – misschien later nog wel met een uitje – veel kletsen met een hapje en een drankje. Dat zijn onze verjaardagstradities. Er zijn er veel verschillende verjaardagstradities.


Eigen verjaardag
In veel landen vieren we de verjaardag op de dag dat je geboren bent. Er zijn echter ook veel landen waar kinderen ‘jarig’ zijn op naamdag, de dag van de heilige waarnaar je vernoemd bent.

Kaartje, bloemetje en cadeautje
Feliciteren is een zeer bekende verjaardagstraditie. Dit kan door middel van een telefoontje, met een kaartje, een berichtje op social media en natuurlijk persoonlijk met een bloemetje of cadeautje (hint hint).

Gebak met kaarsjes
Ook een leuke traditie is het om gebak met kaarsjes te trakteren voor de jarige om uit te blazen. Voor het uitblazen kun je een wens doen natuurlijk. Maar… blaas wel alle kaarsjes in een keer uit!

Uitdelen
Op school is het een traditie dat kinderen wat lekkers uitdelen aan hun klasgenoten en leraren. Veel scholen vinden het fijn wanneer dit toch iets gezonds is, zoals een opgemaakte appel, popcornslingers of druifjes. Uiteraard kun je er een bijzonder geheel van maken door er iets omheen te knutselen.

Zingen
En tot slot is zingen voor de jarige een leuke traditie. Nu sta ik daar al jaren niet meer voor op een stoel en ik moet zeggen dat ik er vroeger intens verlegen van werd, maar het is wel heel leuk als er gezongen wordt. Dan voel je je echt helemaal jarig. Zelfs al word ik er nog een tikkeltje verlegen van.

Na, ik ga van mijn verjaardag genieten! Hieperdepiep Hoera!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.