maandag 23 maart 2015

Earth Hour: 1 uur in het donker

Aankomende zaterdag is het weer zover. Dan doen we 1 uur het licht uit om te laten zien dat we van Moeder Aarde houden. Van half 9 ’s avonds tot half 10 ’s avonds lokale tijd gaat wereldwijd de lampen uit en gaan apparaten uit het stopcontact. Hierdoor ontstaat er een golfbeweging die vanuit de ruimte heel goed te zien zal zijn. Earth Hour heet deze actie en het wordt jaarlijks georganiseerd door Wereld Natuur Fonds.


Onze ecologische voetstap
We hebben maar een Aarde. Dit is onze thuisplaneet. En daar moeten we dus goed voor zorgen. Met zijn allen. Wanneer we in harmonie leven met onze blauwe planeet dan zou het goed moeten komen. Helaas verbruiken we vaak meer dan de Aarde ons kan geven, waardoor onze ecologische voetstap groter is dan wat er aan grondstoffen te leveren is. We verbruiken teveel energie bijvoorbeeld door altijd en overal alle lampen aan te doen en de verwarming onnodig hoog te zetten. Maar ook teveel andere grondstoffen, zoals hout, planten en dergelijke. Door 1 uur lang het licht uit te doen en stekkers uit het stopcontact te trekken van je laptop – de batterij gaat vast wel een uur mee – kun je al je ecologische voetstap verkleinen en geef je iets terug aan Moeder Aarde. En je laat zien dat je van onze thuisplaneet houdt.

Leuke activiteiten in het donker
Je kunt lekker thuisblijven en bij kaarslicht een ouderwets bordspelletje doen, maar er zijn ook tal van activiteiten te beleven in Nederland tijdens Earth Hour. Kijk maar eens op de Facebook pagina van WNF en op de website wnf.nl/earthhour om te zien wat er bij jou in de buurt te doen is. Er worden vaak licht graffiti workshops gegeven of avondwandelingen door de natuur (met zaklamp) om zo te ontdekken hoe mooi Nederland is in het donker.

Mijn uitdaging
Ieder jaar doe ik ook mee aan Earth Hour en post ik hiervan foto’s op mijn eigen social media pagina’s. Meestal houdt het in dat ik lekker een uurtje zit te ontspannen bij kaarslicht. Dit jaar ga ik het anders doen. Ik ga mijn creativiteit gebruiken door tijdens Earth Hour met vulpen bij kaarslicht een verhaal te gaan schrijven, dat nu de werktitel 1 uur in het donker heeft gekregen. Wil je meer weten over mijn challenge voor Earth Hour en later het resultaat lezen? Dat kan. Volg mijn auteurspagina, Facebook.com/pages/Berry-de-Nijs op Facebook en ontvang updates over deze actie.

Earth Hour. 1 uur het licht uit om te laten zien dat je houdt van Moeder Aarde. Jij doet toch ook mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.