maandag 24 augustus 2015

Breien voor het Nationaal Ouderenfonds

Wie Writing Berries al een tijdje volgt, weet dat ik vanaf het eerste jaar dat ik dit blog ben begonnen veel geschreven heb over de Goedgemutste Breicampagne van Innocent Drinks voor het Nationaal Ouderenfonds. Vorig jaar klom ik voor het eerst zelf in de breipennen om mijn bijdrage te leveren aan deze campagne. En afgelopen zaterdag lag er een kaartje in de bus: Doe je weer mee?


Brei een eind aan eenzaamheid
In Nederland wonen heel veel ouderen die echt eenzaam zijn. Kinderen en kleinkinderen die het gewoon te ‘druk’ hebben om even langs te gaan, vergeten vaak dat opa en oma of papa en mama voor hen klaar stonden tijdens hun jeugd. Het Nationaal Ouderenfonds heeft heel veel vrijwilligers die op visite gaan bij eenzame ouderen, maar ook met ze boodschappen gaan doen (met de door de breicampagne gefinancierde Innocent BoodschappenPlusBus). Omdat het Nationaal Ouderenfonds voor al die eenzame opa’s en oma’s geld nodig heeft om ze te bereiken, helpt Innocent ze een handje. Al 10 jaar lang breien vrijwilligers kleine mutsjes voor de kleine smoothies. Deze krijgen ze in januari op en van elke Goedgemutste smoothie gaat er 20 cent naar het Nationaal Ouderenfonds. Vorig jaar zijn er maar liefst 101.343 mutsjes gebreid en verkocht. Daar zaten die van mij dus ook bij.

Brei je mee?
Nu ik het breivirus aardig te pakken heb met mini truitjes, beenwarmers, babyslofjes en een sjaal in de maak, is mijn antwoord op de vraag of ik weer meedoe uiteraard een volmondig ‘ja’. Doe jij ook mee dit keer? Het patroon is heel gemakkelijk en als je restjes wol hebt liggen dan ben je er met deze mutsjes in no time vanaf!

Zo brei je een mutsje:
Je hebt nodig: verschillende kleuren wol (een kleur mag natuurlijk ook) en breipennen 3½ of 4. Zet 28 steken op en brei 14 toeren recht, in tricotsteek of boordsteek (2 recht, 2 averecht bijvoorbeeld). Als je handig bent kun je een leuk patroon inbreien of gekleurde streepjes maken. Na deze 14 toeren ga je twee toeren minderen. Dit doe je door steeds 2 steken samen te breien. De eerste toer hou je 14 steken over, na de tweede toer nog 7. Knip de draad af (hou zo’n 12 centimeter over) en rijg er een naald doorheen. Wurm naald en draad langs de pen terug door de steken en trek flink aan. Vervolgens brei je de naad dicht en voilá klaar is je mutsje. Je kunt het mutsje nog versieren met pompommetjes, knopen, strikjes en meer.
Kijk ook op de website (zie intro) van de Goedgemutste Breicampagne voor nog meer patronen en voor het antwoordnummer waar je de mutsjes naartoe kunt sturen.
En ik zou het leuk vinden als je foto’s van je creaties met mij zou willen delen. Dat kan bijvoorbeeld via Facebook.

Leuke tip
Ken je nog wat oma’s bij je eigen oma of moeder in het bejaardentehuis die van breien houden? Trommel ze dan eens bijelkaar en maak er eens een gezellige mutsjes breimiddag van in de gezamenlijke ruimte. Bij winkels als Action en Zeeman kun je gewone bollen wol kopen voor nog geen euro per stuk. Bovendien bezorg je zo wat eenzame ouderen bij je in de buurt weer eens een gezellige middag met sociale contacten.

Veel breiplezier! Wij zijn hier alvast begonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.