maandag 17 augustus 2015

Naar zee en de hond mag mee!

Ik – en vele mensen met mij – vind het heerlijk om naar het strand te gaan. In de zomer om er te genieten van het verkoelende water en de rest van het jaar om lekker uit te waaien of te mijmeren in de branding, starend naar de horizon… Het allerleukste vind ik het als ik die strandwandeling naar het water kan delen met mijn hondje. Er zijn echter wel wat regels over honden op het strand. Zo mag hij niet altijd zomaar mee het strand op. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)


Allemaal onderdanen
Lang niet alle badgasten vinden een hond op het strand even aangenaam. Vooral al hij met zijn natte vacht en bezandde poten uit de zee over het strand tussen de parasols en badlakens doordendert. Of gewoon over je heen rent, zonder op of om te kijken. Boswachter Arjan Postma legde bij RTL Late Night aan de tafel met Humberto Tan uit, dat dit eigenlijk heel natuurlijk gedrag is voor een hond. Wij liggen namelijk vaak plat op het zand. Meestal op de rug. Wanneer honden op hun rug gaan liggen voor een andere hond, dan stellen zich onderdanig op. De hond op het strand ziet ons zonnende mensen dus als onderdanig en daar mag hij – zonder respect – de baas over spelen, door zich uit te schudden bijvoorbeeld of gewoon over je heen te rennen. Zelf heb ik er niet zoveel problemen mee – ik zit meestal op het strand, waardoor je een hond met zeepoten beter op je af ziet komen – maar ik kan me zo voorstellen dat andere mensen er minder van gecharmeerd zijn.

Strandregels
Ieder strand en iedere badplaats heeft zijn eigen huisregels als het gaat om honden en de toegang tot het strand. Op StrandNederland.nl vind je een heel handig overzicht per badplaats inclusief de regels van het strand. Zo kun je snel zien of je trouwe viervoeter welkom is in je favoriete badplaats, of hij aangelijnd moet zijn en wanneer hij wel los mag lopen (op de meeste stranden pas na 8 uur ’s avonds. Op de Waddeneilanden mogen honden op veel stranden het hele jaar door los lopen.

Hou rekening met elkaar
We willen allemaal met volle teugen kunnen genieten van een dagje strand. Hou dus rekening met andere badgasten en ruim de rommel van jezelf, kinderen en hond op. Hou je hond kort aangelijnd wanneer er veel zonaanbidders op het strand liggen en zoek een rustig plekje op waar hij na een bad in zee zich uit kan schudden of door het zand kan rollen. Of kies juist een wat minder toeristisch of populair strand uit voor een strandwandeling met je hond (zonder riem bijvoorbeeld). Zoals bijvoorbeeld het strand op de Noordpunt van het eiland Texel. Daar heeft mijn hondje heerlijk door het zand kunnen rennen, overdag en tijdens het hoogseizoen.

Dat wordt genieten met elkaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.