maandag 7 september 2015

Durf jij het aan? Schrijven met een schrijfcoach

Zoals jullie weten ben ik naast tekstschrijver, journalist en blogger ook schrijfcoach. Dat houdt in dat ik andere mensen coach om de beste verhalen of teksten te schrijven die in hun zitten. Vragen stellen is daar een belangrijk onderdeel van, net als tips geven en op zoek gaan naar hulp bij inspiratie. Schrijfcoachen is meer dan alleen kijken naar grammaticale opbouw, d’s en t’s en interpunctie – uiteraard wordt daar ook mee geholpen. Zelf heb ik ook veel gehad aan coaching met schrijven, vooral met het schrijven van verhalen. Soms is iets zo logisch voor jezelf, dat je vergeet hoe het overkomt op een nieuwe lezer. Maar schrijven is een zeer persoonlijk proces. Dat vertrouw je niet zomaar aan iedereen toe…


In goede handen
Ik vind het zelf heel belangrijk dat je het gevoel hebt dat je werk geheel serieus genomen wordt. Hiervoor moet je natuurlijk even een vertrouwensband met elkaar opbouwen, maar ook kritiek durven aannemen. Alles wat ik zeg of opper is natuurlijk geen absolute waarheid. Maar ik hoop wel dat je erover nadenkt. Als ik je bijvoorbeeld vraag waarom je hoofdpersoon iets doet en je hebt er niet direct een antwoord voor, dan hoop ik dat je daarover nadenkt. Want hoe beter jij je hoofdpersoon (of andere karakters) begrijpt, hoe levendiger je verhaal wordt. Om je te helpen, leg ik ook veel dingen uit. Hierdoor kan het lijken dat ik veel noten op mijn zang heb, maar het is allemaal goed bedoeld. Bij mij zal je altijd respectvol gecoacht worden.

Non-fictie
Je kunt bij mij terecht voor coaching in verschillende disciplines. Te beginnen met non-fictie. Schrijf je artikelen, blogs of misschien werk je wel aan je scriptie en kun je wat begeleiding gebruiken? Schrijfcoaching kan dan zeker uitkomst bieden. Naast algemene tips (doe research, schrijf je research op in je eigen woorden) krijg je natuurlijk ook tips die zijn toegespitst op je situatie, doelgroep en soort tekst.

Fictie & andere verhalen
Wanneer je je levensverhaal gaat schrijven (of die van een ander) of juist kiest voor het schrijven van een verhaal, roman of gedicht, dan wordt het voorleggen aan een ander wel weer een stapje spannender. Zelf vond ik het heel eng om een verhaal aan een ander voor te leggen. Er ligt immers een stukje van je ziel in de woorden opgesloten. En je wil niet dat een ander daar op stampt. Ik weet hoe dat voelt en zal dus altijd proberen om alle kritische noten uit te leggen, zodat jij er mee verder kan.

Samen bouwen naar resultaat
Net als een coach in de sport je helpt nog beter te worden, zo help ik je om de plaatjes in je hoofd om te kunnen zetten in woorden. Met kleine oefeningen bijvoorbeeld, een manier om je karakters goed te leren kennen en natuurlijk verschillende tips voor de opbouw van je verhaal of hoofdstuk. Het is de bedoeling dat we samen het resultaat gaan behalen waar jij 100% tevreden over bent.

Enkele schrijfcoach tips
Iedere situatie en tekst is anders. De echt specifieke coachingtips kan ik hier dus niet geven. Wel heb ik een paar tips waar iedere schrijver wellicht zijn of haar voordeel mee kan doen.
- hou altijd een kladblok en een pen bij de hand zodat je een inval direct kunt noteren – een dictafoon is natuurlijk ook handig;
- schrijf altijd, ook als je niet schrijft. Gun jezelf tijd en ruimte om te fantaseren over je verhaal en karakters;
- zoek een gevoel op dat je nodig hebt om te kunnen schrijven;
- laat je inspireren door de dingen om je heen;
- plan een paar uur per week in om te schrijven;
- brainstorm en kom tot nieuwe ideeën;
- schrijf eerst, schaaf later.

Zit er een verhaal in jou?
Zit dat verhaal in je en is het nu tijd om deze op papier te zetten? Durf je het aan om dit met behulp van een schrijfcoach te doen? Neem dan eens vrijblijvend contact met mij op via berry.denijs@gmail.com of maak direct een afspraak. Coaching vindt meestal plaats op neutraal terrein, maar kan ook via e-mail of telefoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.