donderdag 10 september 2015

Excilor: dag kalknagel

Afgelopen zomer, na mijn weekje Texel, was het tijd om de nagellak op mijn teennagels eens te vervangen. Althans, dat hoopte ik. Ik voelde al een tijdje dat er iets niet helemaal lekker ‘zat’ onder de vrolijke blauwe Pret-a-Porter van Essie en tijdens het afhalen van de lak wist ik het zeker: ik had weer een kalknagelinfectie. Bah. Een aantal jaren terug had ik er zeer ernstig last van en kwam het op medicatie aan. Dat was niet zo heel fijn voor de rest van mijn lichaam, dus bij het zien van deze infectie was ik blij dat ik Excilor in huis had. Tijd om eens snel een behandeling in te zetten.


Markeerstift
Excilor heb je in twee behandelmethoden: een nagellak en een pen. Ik heb de pen gekozen, omdat ik dat makkelijker vind ik gebruik. Het lijkt een beetje op een markeerstift, maar in plaats van roze, geel of blauw geeft deze alleen kleurloze vloeistof af. Je hoeft niet te duwen, gewoon over de nagel ‘stiften’ is voldoende.

Belangrijk om te weten
Voor gebruik heb ik eerst de bijsluiter gelezen. Ik wil namelijk altijd weten wat ik kan verwachten. Twee dingen vielen mij meteen op: je hoeft je huid rondom de nagel niet te bedekken of te beschermen en je hoeft de nagel niet te vijlen. De werkzame stoffen trekken namelijk door de nagel heen om daar hun werk te doen. Dit kun je ervaren als een lichte tinteling onder de nagel.

Start: eind juli
Ik ben eind juli begonnen met het behandelen van de nagel. Ik heb geen voor foto’s gemaakt, want ik vind dat zelf altijd een beetje smakeloos en zal deze dan ook niet willen plaatsen. We weten immers allemaal hoe een kalknagel eruit kan zien. De lichte tinteling merkte ik wel en de volgende dag leek de infectie nog veel erger dan ervoor. Maar dat hoort zo: de werkzame stoffen in Excilor trekken de infectie naar zich toe, waardoor het er erger uit kan zien. Toch merkte ik al snel verschil: de nagel is stuk minder geel en brokkelig.

Eind: nog niet in zicht
Ik ben nu anderhalve maand bezig en merk dat de nagel gezonder wordt. Trouw stift ik dagelijks twee keer per dag een laagje Excilor op de nagel. Maar aangezien de infectie mijn halve nagel betreft en een teennagel slechts 1,5 mm per maand groeit, ben ik nog wel even bezig voordat de infectie is verdwenen. Bovendien moet je de behandeling minstens drie maanden voortzetten (een verpakking Excilor is goed voor deze periode) om ervoor te zorgen dat de schimmel kan uitgroeien. Dus voor een liefhebber van nagellak moet ik nog even geduld hebben. Gelukkig zie ik resultaat en dat maakt geduldig zijn en volhardend door behandelen eigenlijk best eenvoudig.

Kosten en verkrijgbaarheid
De consumentenadviesprijs voor zowel de kalknagel pen als het kwastje is € 20,99. Het is verkrijgbaar bij de drogisterij. Het is best even een uitgave, maar het gebruiksgemak en het resultaat rechtvaardigen de prijs zeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.