maandag 23 november 2015

Grog: bij griep & winterse kou

Toen ik vorig jaar (maar het kan ook het jaar daarvoor alweer zijn geweest) weer eens kampte met mijn jaarlijkse bijholteontsteking, had mijn vader een goed idee om de bacillen eens even rigoureus uit te bannen. Aangezien ik het aardig benauwd had, mijn hoofd nogal zeer deed en ik de koorts en het ziek zijn meer dan beu was, stemde ik in dat hij een speciaal theetje voor me zou maken. Het bestond uit een gewoon zakje zwarte thee, wat citroensap (uit zo een knijpflesje), een schep suiker en een flinke scheut rum! Na twee slokken begon ik flink te zweten, kwam het slijm in mijn holtes flink los en was ik een tikkie aangeschoten. Het grote voordeel daarvan was dat ik eindelijk een beetje kon slapen. Misschien is de grog daarom wel zo een geliefd drankje bij griep, verkoudheid en winterse kou.


Aye Capt’n
De grog is een uitvinding van de British Navy en stamt al uit 1740. In die tijd bestond de grog uit een beker water met rum. Het is ontstaan omdat men drinkwater meenam op hun lange tochten. Om er voor te zorgen dat er geen algen in dit water zouden ontstaan werd het vermengd met bier of wijn. Na de verovering op Jamaica kwam men in contact met rum en werd het populair om het rum aan te lengen met water. Dit had ook als functie dat de bemanning niet direct dronken werd na het drinken van rum. Voor de smaak werd er soms een schepje suiker aan het mengsel in de beker gedaan. Nadat bekend werd dat een tekort aan vitamine C scheurbuik kon veroorzaken, werd er een scheut citroensap aan het drankje toegevoegd. Hiermee was de basis van de grog (waarbij lauw water soms ook verhit werd tot warm water) gelegd.

Warm water & thee
Pas veel later werd de grog aangevuld met een zakje thee, wat nu een zeer populaire basis is voor een grog. Ook warme wijn (Glühwein bijvoorbeeld) kan de basis vormen voor een winterse grog – de rum en thee blijven dan achterwege. Dit wordt dan een wijngrog genoemd. Grog kan ook gemaakt worden met cognac, citroensap, thee of warm water en een beetje suiker. Een grog kan naar smaak worden gezoet met suiker of honing, maar ook extra kruidig worden gemaakt met steranijs en een kaneelstokje. Net wat jij lekker vindt en helpt bij je verkoudheid of griep. Een grog is overigens ook gewoon lekker om te drinken op koude winterse avonden.

Met paracetamol
Een zakje Citrosan of Hot coldrex wordt ook wel eens grog genoemd, met een groot verschil: er zit geen alcohol in. En dat is maar goed ook, want alcohol en aspirine of paracetamol mogen niet gemixt worden. Deze hulpmiddelen bij griep, verkoudheid en pijn bij griep bestaan uit citroen en een pijnstiller. Los een zakje op in een mok met heet water en drink het rustig op. Misschien word je er ook wel een beetje groggy van, maar dat helpt alleen om lekker te slapen. Want slaap is je grote vriend als je grieperig bent of verkouden.

Alcoholvrije grog
Wil je je kinderen een grog geven bij griep of verkoudheid, zonder pijnstillers en alcohol? Voeg dan een flinke scheut citroensap en suiker toe aan een beker warm (gekookt) water. Of vermeng citroensap met suiker en een beker thee met elkaar. Succes gegarandeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.