vrijdag 8 januari 2016

Brei het zelf: slofjes & sjaaltjes

Sinds ik heb leren breien voor de Goedgemutste Breicampagne van Innocent Smoothies in 2014, heb ik het breivirus aardig te pakken. Ik hou van wol en vindt het erg leuk om verschillende dingen uit te proberen of te maken. Op moment van schrijven ben ik nog bezig met een XXL wintersjaal met koekjes en blauwe monstertjes en met een klein truitje met een pandabeer erop. Ook babyslofjes en beenwarmers zijn al uit de breipennen gevloeid – naast verschillende mutsjes voor de Innocent campagne natuurlijk (binnenkort in de winkel!). Omdat wol altijd lekker behaaglijk en warm is, past het perfect bij de Lekker in je vel-week. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)


Babyslofjes
Snelle slofjes voor babyvoetjes, knuffels en poppen maak je gewoon zelf.
Benodigdheden:
- breipen 4 mm
- wol geschikt voor breipen 4-5
- schaar & naald
Zet 40 steken op en brei 10 tot 12 toeren recht (net wat je zelf het mooiste vindt). Brei een beetje losjes zodat de slofjes lekker zacht worden. Kant vervolgens 15 steken af, brei en 10 en kant weer 15 steken af. Dit vond ik zelf wel een beetje tellen, hou dus goed in de gaten dat je 10 breisteken overhoudt in het midden. Knip de draad af en haal deze door de laatste lus op de pen bij het afkanten. Zet vervolgens de draad weer vast bij de 10 steken en brei 20 toeren helemaal recht. Er ontstaat een T. Kant af en zet de laatste lus vast.
Vouw een bovenkant van de T over het voetbedje heen en naar de rechte zijden aan elkaar vast. Vouw vervolgens de andere kant erover heen en zet wederom de rechte zijden aan elkaar vast. Je naait bij de teen dus door drie laagjes heen. Zit alles vast? Keer dan het slofje om, zodat de naadjes aan de binnenkant zitten. Zelf naai ik dan nog de het diagonale naadje vast, zodat het slofje mooi blijft zitten.
Brei een tweede slofje op dezelfde wijze. Als je bij het afwerken de flapjes andersom vouwt dan zal het diagonale naadje op de bovenkant de andere kant op wijzen. Stel je hebt eerst de rechterkant vastgezet en daarna de linkerzijde, dan wissel je dat bij de tweede slof om.
Met een haaknaald kun je een mooi randje op de bovenkant van de slof aanbrengen. Wil je grotere of kleinere slofjes dan kun je de dikte van de breinaalden en wol uiteraard aanpassen. Ook kun je minder of meer steken opzetten. Door te experimenteren kom je daar vanzelf achter.



Sjaaltje voor de hond
Voor Halloween heb ik voor mijn hondje een sjaaltje gebreid in de kleuren van het Huis van Griffondor: geel en rood. Maar ook heb ik een loopsjaaltje voor hem gebreid, omdat hij het niet erg vindt om iets te dragen en ik het wel leuk vindt staan op deze koude dagen. Maak je een sjaal voor je hond, kies dan voor een loopsjaal, want deze zal het minst in de weg zitten. Het loopsjaaltje heb ik als volgt gemaakt.
Benodigdheden:
- breipen 5 mm
- wol geschikt voor breipen 5
- schaar & naald
Zet 30 steken op. Brei vervolgens drie om drie in boordsteek. Dus drie steken recht, drie steken averecht (dan kom je mooi uit namelijk). Ik heb doorgebreid tot een lengte van 108 centimeter en vervolgens afgekant. Om van een gewone sjaal een loopsjaal te maken naai je de twee smalle kanten aan elkaar vast. De Harry Potter-sjaal is overigens gebreid op pen 3 met dunnere wol. Per blok in tricotsteek 20 toeren. De lengte is hetzelfde.
Overigens is deze loopsjaal ook leuk voor kinderen. Experimenteer hier ook weer met het aantal steken, de garen, kleuren en lengte om zo tot de perfecte sjaal voor je kind of hond te komen.



Patronen
Ik vind zelf inbreien erg leuk. Vandaar ook de sjaal met koekjes en blauwe monsters. Ik haal de meeste patronen van Pinterest. Soms moet je creatief zoeken voor een leuk patroon. Ook kun je natuurlijk zelf aan de slag met ruitjespapier en een potlood. Probeer gewoon wat dingen uit en pas het aan naar je eigen smaak en inzicht. En zeg nu zelf, als een project is gelukt, dan voel je je toch ook helemaal top?

Veel breiplezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.