vrijdag 18 maart 2016

Nieuwe koffietrends & Alpro koffiespecialiteiten

Koffieliefhebbers opgelet: dit weekend kun je genieten van koffie, koffie en nog meer koffie. En uiteraard ook thee, chocola, granola, koekjes en cakejes, chai en sapjes. Maar de koffie staat centraal tijdens The Amsterdam Coffee Festival en dat ruik je wanneer je het Gashouder gebouw van de Westergasfabriek binnenwandelt. De heerlijke, kruidige geur van vers gebrande koffiebonen komt je tegemoet als je binnenkomt. Daarna vallen meteen de prachtige, gestroomlijnde espressomachines op die eruit zien als Italiaanse racewagens. De kleine foodtrucks, de swingende muziek bij de stands van de koffie uit Rwanda en Tanzania en natuurlijk de activiteiten op het podium zorgen voor een heel gemoedelijke en gezellige sfeer. Ik was te gast bij Alpro voor de nieuwste trends in Koffie en voor een overheerlijk kopje koffie natuurlijk. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)


Verrassend kopje koffie met kokosmelk
Speciaal voor de horeca en echte professionals ontwikkelde Alpro sojamelk en kokosmelk genaamd Alpro Soya en Alpro Coconut. Ik proefde op de stand een heerlijke latte met de Alpro Coconut. Heerlijk subtiel en zacht van smaak. Vraag er eens naar bij jouw favoriete koffiebar of zij ook de Alpro Coconut in huis hebben voor een kokosspecial of probeer het gewoon als je het op de kaart ziet staan. Het is een echte aanrader. Professionals kunnen bij de stand vragen naar de verschillende recepten met Alpro.

Alpro is geheel plantaardig en bevat geen lactose. Wanneer je een alternatief zoekt voor dierlijke melk, bijvoorbeeld omdat je veganist bent of allergisch, dan is Alpro het beste alternatief. De For Professionals-producten zijn extra romig en schuimen mooi op – ideaal voor de horeca. De andere Alpro producten zijn uiteraard net zo heerlijk, maar schuimt minder stevig op wanneer je er cappuccino van wilt maken.

9 koffietrends gespot door European Coffee Trip
Naast genieten van een Coconut Latte werd er door Ales Posposil een kleine presentatie gegeven over de door de European Coffee Trip gespotte koffie trends in cafés en koffiebarren door heel Europa. De mannen van European Coffee Trip reizen namelijk door heel Europa op zoek naar de lekkerste en meest bijzondere koffie, maar ook naar de meest bijzondere barista’s en hun verhalen. Ales en zijn vrienden maken een online magazine met youtubefilmpjes over hun belevenissen. Zij hebben de volgende 9 trends gespot als het gaat om koffie en beleving.
#1. Fine Dining & Coffee: steeds meer restaurants gaan over op het ambachtelijk bereiden van een goede kop koffie. Ook zijn er koffiebars die boven de bar een goed restaurant met mooie maaltijden exploiteren.

#2. Automation: mooie koffie zetten gaat steeds gemakkelijker. Dankzij het proces van automatisering hebben barista’s veel meer tijd om gastheer of gastvrouw te zijn en is er meer persoonlijk contact. Iets wat klanten zeer waarderen.

#3. Batch Brews: door de nieuwe vormen van koffiezetten is het mogelijk om meer dan een kopje per keer te brouwen. Zo kunnen sneller mooie en bijzondere koffies gezet worden voor de klanten. Voor het maken van Batch Brews is de filtermaling of zelf te malen bonenkoffie weer helemaal terug van weggeweest.

#4. Breaking Geographical Borders: steeds meer ondernemers openen een nieuwe koffiebar over de grens. Op hun reizen zijn de mannen van European Coffee Trip vaak mensen tegengekomen die over hun eigen landsgrenzen ondernemen.

#5. Coffee Festivals: The Amsterdam Coffee Event is slechts één van de grote festivals die over koffie gaan. Er worden steeds meer evenementen rondom deze heerlijke drank georganiseerd, inclusief proeverijen en barista challenges.

#6. (Nitro) Cold Brew: koude koffiespecialiteiten zijn steeds gewilder. De Cold Brew machines werken als een soort biertapsysteem, zodat de koffie altijd voorhanden is en de barista snel je favoriete blend kan mixen.

#7. Plant Based Drinks & Cocktails: vooral in de Benelux, Scandinavië en de UK is de vraag naar plantaardige alternatieven voor melk zeer groot. De trend is dan ook dat er steeds meer cafés sojamelk gebruiken voor het bereiden van de koffiespecialiteiten met melk, zoals Alpro Soya. Daarnaast zien we steeds meer koffiespecialiteiten die een waar genot zijn voor je smaakpapillen. Deze cocktails bevatten bijvoorbeeld koffie met karamel, Alpro Coconut for Professionals of chocola. Nu koffie steeds meer een onderdeel is van onze levensstijl, denken de mannen van European Coffee Trip dat het brouwen en mixen van koffiecocktails een nog grotere vlucht zal gaan nemen. Daar kunnen wij liefhebbers onze voordeel weer mee doen.

#8. The Importance of Water: het belang van water wordt steeds groter bij cafés in Europa. In Nederland hebben we goed drinkwater om koffie van te zetten, maar je kan ook experimenteren met de smaak van je koffie als het water een andere smaak heeft. Daarom zie je in steeds meer landen dat je eerst een water smaaktest kunt doen, voordat er een koffie van wordt gezet om het verschil te kunnen proeven.

#9. Questioning the status quo: misschien niet helemaal een trend, maar wel iets wat door trendwatchers veel wordt gedaan is bekijken hoe de koffiecultuur nu is en wat daaraan verbeterd zou kunnen worden. Trendwatchers en vooruitstrevende barista’s zijn altijd bezig met koffievragen en dat vertaalt zich terug in menukaarten en de koffie die in de winkel te koop is.


Lekkere koffie
Hoe je je koffie ook drinkt en welke trends je ook volgt, verwen jezelf eens met een bijzondere koffie en gebruik eens een scheutje Alpro Soya in de koffie in plaats van melk. Laat je verrassen en bestel eens een Alpro Coconut Special in een koffiebar en verwen je smaakpapillen met deze tropische verrassing. Ik ga in ieder geval eens rondkijken waar ik een Soya Coconut for Professionals kan gaan drinken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.