maandag 13 juni 2016

Hond Gezond: groente & fruit op het menu

Al van pups af aan is mijn Sammie dol op groente en fruit. Zodra je een komkommer staat te schillen of met een mes een paprika (vooral een rode of een gele) aansnijdt, dan weet meneer niet hoe snel hij mij moet lastig vallen voor een ‘stukje van dat daar’. Ook tomaten, mango, galia meloen, perzik, appelschilletjes, aardbeien en kersen gaan er met veel gesmak in. Om worteltjes en sperziebonen natuurlijk niet te vergetenHij vindt het heerlijk. Maar… ik vroeg mij wel af of mijn groente- en fruitmonster eigenlijk wel mee mag snoepen van de rauwkost. En zijn er groente en fruitsoorten die je beter niet aan je viervoeter kan geven?

Lange darmen
Aan mijn dierenarts vertelde ik dat Sammie zo dol is op fruit en groente. Ik hoefde mij geen zorgen te maken, werd me op het hart gedrukt, de darmen van honden zijn namelijk lang genoeg om de vezels van groente en fruit af te breken. Kijk, dat is toch fijn om te horen.

Voedingsdeskundigen
Bovendien wordt er in veel hondeneten ook gewerkt met toevoegingen van groente. Zo zit er in de gestoomde maaltijden die Sammie voorschotel geregeld tuinerwten, worteltjes, stukjes aardappel en sperziebonen. Ook in mijn Hondenkookboek wordt er met bananen, doperwtjes, wortels, bloemkool en zelfs aardappelen gewerkt. Dus ik durf met een gerust hart Sammie van mijn fruitsalade mee te laten eten. Toch krijgt hij lang niet alles.

Verboden vruchten
Druiven
kun je beter niet geven aan je hond. Druiven en rozijnen kunnen in de maag gaan gisten en voor dronkenschap zorgen. Ook kunnen honden gaan braken na het eten van druiven. In sommige recepten die ik heb worden wel rozijnen gebruikt (dit boek is samengesteld met een dierenvoedingsdeskundige) voor een hapje van de hond. Bij twijfel, raadpleeg je van te voren natuurlijk je dierenarts.
Avocado is heel goed voor de slanke lijn van een mens, maar o zo giftig voor je hond. In het vruchtvlees, de pit, de schil én de plant zitten stofjes die een hondenlijf niet kan verwerken. Hierdoor ontstaan er vochtophopingen in de vitale organen van je trouwe vriendje. Niet doen dus.
Rauwe aardappels zijn niet goed voor je hond. Vooral de schil en eventuele uitlopers kunnen de maag van je hond overstuur maken.
Uien en knoflook blazen je hondjes buik op en kunnen op den duur bloedarmoede geven, omdat het de aanmaak van rode bloedlichaampjes verminderd. Knoflook doet dit weer minder dan uien.
Tomaat & Paprika staan ook op dit lijstje, maar niet omdat je hond deze niet mag, maar, omdat ze een allergische reactie kunnen veroorzaken. Is je hond allergisch dan kunnen tomaten en paprika’s ontstekingen verergeren. Denk hierbij aan huidaandoeningen en dergelijke.

Uitgebreid menu
Wat mag je toevoegen aan het menu van je hond? Een heleboel, namelijk:
- groente: witlof, spruitjes, radijsjes, peultjes, pompoen, wortels, witte kool, waterkers, bloemkool, broccoli, bietjes, bospeentjes, andijvie, asperges, lamsoor, sla, peterselie, groene kool, sperzieboontjes, rode kool (let hierbij wel op verkleuring van de vacht rondom de mond, dat geldt ook voor bietjes) en gember.
- fruit: appels, aardbeien, abrikozen, perziken, bananen, ananas (mits goed schoongemaakt), mandarijntjes, meloen, sinaasappels, kiwi’s, mango’s, bessen, frambozen, grapefruits, kersen, pruimen, papaja’s en peren.

En ook…
- Verwijder pitten en zaden voordat je een stukje aan je hond geeft, veel pitten bevatten blauwzuur en dat kan in grote hoeveelheden schadelijk zijn voor je hond
- Was de groente en fruit extra goed en ontdoe het indien mogelijk van zijn schil
- Laat je hond niet braken door middel van zout op de tong… puur zout maakt je hond alleen maar zieker
- Leer je hond van pups af aan dat hij of zij geen eten van tafel mag pakken
- Raadpleeg bij twijfel altijd je dierenarts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.