maandag 26 september 2016

Schrijfcoachtips voor beginnende bloggers

Ja, je gaat het doen: bloggen. Je volgt wellicht al wat blogs en ziet hoe leuk anderen het hebben met hun website. Je weet nog niet hoe, maar je hebt wel al een titel en je hebt een keuze gemaakt voor Blogger, Wordpress, Tumblr of andere website die blogs mogelijk maakt. En misschien weet je ook al waar je over wilt gaan bloggen. Na het aanmaken van je blog, het kiezen van een layout en de kleuren waar je mee wilt werken, is het tijd om je eerste blog te schrijven. En dan… Dan zit je achter je toetsenbord en gaat het wellicht niet zo soepeltjes als je had gedacht. Dat eerste artikel wil niet vlotten of na een tijdje loop je een beetje vast. En dat is jammer… Niet getreurd: schakel de schrijfcoach in en je kan in mum van tijd weer verder. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Schrijfcoaching: ook voor bloggers
Schrijven en bloggen moeten leuke activiteiten zijn. Je begint immers een website voor jezelf. Beginnende (maar ook ervaren) bloggers kunnen altijd hulp inschakelen van mij als Schrijfcoach. Hierbij gaan we samen op zoek naar het doel van je blog en geef ik adviezen over het schrijven of verbeteren van je teksten. Omdat iedere blogger en ieder blog anders is, pas ik hier een coachingsessie geheel op aan. Een 1 op 1 sessie (per mail of persoonlijk) kun je via het contactformulier hier op de site of via een berichtje op Facebook gemakkelijk bespreken. Je krijgt dan een offerte en een advies op maat. Maar, omdat ik de kwaadste niet ben geef ik hier vast drie schrijfcoachtips voor bloggers.

1. Maak een plan
Ik geloof in het maken van planningen en concrete plannen. Blijf niet in je hoofd rondlopen met de ideeën voor je blog: zet ze op papier. Bijvoorbeeld door een prikbord te maken aan je muur met daarop briefjes vol ideeën, maar ook door in je agenda of op een kladblok concreet op te schrijven wat je wilt met je blog. Neem in dit plan op:
- waarover je blog gaat
- hoe vaak je wilt bloggen in de week
- op welke dagen er een blog online komt
Zorg wel voor een reëel plan: als het je niet lukt om 7 blogs per week te schrijven, omdat je school, studie, werk of sociale leven erg druk is, dan is het beter om slechts 1 of 2 artikelen te plaatsen. Kwaliteit is beter dan kwantiteit. Bovendien werkt het frustrerend wanneer je een doel voor ogen hebt, wat onuitvoerbaar is, waardoor je blog waarschijnlijk helemaal aan de kant geschoven wordt.

2. Blog over je interesses
Stick to what you know, zo luidt een Engels gezegde. Het houdt in dat je dichtbij jezelf moet blijven als je blogt of schrijft. Als je ergens veel vanaf weet, dan is het gemakkelijker om daar wat over te schrijven en wordt het bloggen alsmaar leuker. Dus is je passie koken? Schrijf een smakelijk artikel over eten. Hou je van concerten en muziek? Geef je lezers swingende artikelen om te lezen. Is het handwerken? Brei een leuk artikel in elkaar. Zelfs blogs over serieuze onderwerpen, zoals ziektes, problemen tijdens de zwangerschap of met kinderen en andere problemen in je leven schrijf je gemakkelijker, omdat het over iets gaat dat na aan je hart ligt. Uiteraard hoef je niet alleen over dit ene onderwerp te bloggen. Hey, het is jouw blog, daar mag je best een uitstapje op maken naar heel andere onderwerpen.

3. Blog voor jezelf, de andere lezers volgen vanzelf
Toen ik begon met bloggen (op een andere website) was ik 23 jaar en schreef ik vooral over mij en de avonturen die ik beleefde met mijn VW Kevertje. Ik schreef deze verhaaltjes in eerste instantie voor mijzelf, omdat ik het leuk vond om zo de dingen die ik meemaakte met mijn autootje op te schrijven. De lezers waren hierbij niet belangrijk, ikzelf was belangrijk. Schrijf daarom in eerste instantie voor jezelf. Laat familie en vrienden weten dat je een blog hebt – bijvoorbeeld via Facebook en bloggersgroepen op Facebook – en breidt zo langzaamaan je publiek uit. Je fanbase begint, net zoals je verhalen, het dichtst bij je thuis.

Succes met bloggen! En je weet, ik sta voor iedereen klaar om te helpen met het schrijven van blogs, teksten, verhalen, persberichten en meer. Ik help je graag verder groeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.