woensdag 2 november 2016

Workshop review: Artist for a day, daar zit muziek in

Heb jij altijd al een keertje muziek willen opnemen in een echte opnamestudio? Gewoon voor je lol. Eerst samen spelen en daarna wellicht zingen over jullie eigen gemaakte orkestband? Je hoeft geen popsterambities te hebben om dit gewoon een keer te doen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Simpel: tijdens de workshop Artist for a day. Je voelt je helemaal artiest en na afloop neem je je eigen muziekstuk gewoon mee naar huis.

Iedereen kan muziek maken
De workshop wordt geleid door de enthousiaste Arjan Dekkers. Een multitalent als het gaat om het bespelen van muziekinstrumenten. Hij legt in een paar stappen uit wat je gaat doen en hoe de instrumenten klinken. Zo bespeelt hij de gitaar, de percussie-instrumenten, laat hij horen wat je allemaal met een bellenring of tamboerijn kunt doen en nog veel meer. Zijn heldere uitleg maakt je direct enthousiast om ook een paar bongo’s tussen de knieën te klemmen of om een (voorgestemde) gitaar te pakken. Je mag na de uitleg zelf een instrument kiezen. Je krijgt vervolgens een bijbehorende muziekkaart met daarop het ritme waarin je moet spelen en vervolgens ga je samen aan de slag. Natuurlijk staat Arjan je bij met raad en daad om je op weg te helpen.

Opnamestudio
De workshop Artist for a day kun je op een locatie naar keuze doen, maar het is het allerleukste wanneer je de workshop volgt in Studio Gerdo Nieuwenhuizen in Andel. Tijdens de oefensessies zal producer Gerdo allerlei microfoons in gereedheid brengen om jullie muzikale sessie op te nemen. Terwijl jullie lekker bezig zijn het stuk door te spelen, heeft Gerdo waarschijnlijk al drie of vier opnames gemaakt. De beste pikt hij er vervolgens uit en dat is jullie orkestband.

Inzingen
Hou je van zingen? Ook dat kan tijdens de workshop. Oefen met de orkestband, probeer in meerdere stemmen te zingen, wijs iemand aan voor de lead en als jullie er helemaal zeker van zijn, mag je met koptelefoons op weer in de opnamestudio gaan staan om te zingen. Uiteraard is Arjan erbij om jullie te helpen meerstemmig te zingen en natuurlijk om te dirigeren. En wees gerust: het hoeft er niet in 1 take op te staan. Je mag meerdere opnames maken, de beste wordt dan gemixt met de muziek.

Wauw-effect
Het samen muziek maken en zingen zal al snel resulteren in een wauw-effect. ‘Zijn wij dat?’ zal er zeker een paar keer gezegd worden en ja, dat zijn jullie! Dankzij de heldere uitleg en dat je zelf je moeilijkheidsgraad kan bepalen in instrumentkeuze, heb je een heel uitdagende middag… met een resultaat waar je anderen ook mee zal gaan verbazen!

Echt een aanrader!
Op zaterdag 22 oktober mocht ik meedoen aan de workshop Artist for a day. Als je Writing Berries volgt op Instagram of Facebook dan heb je de foto van mij met de djembe vast al voorbij zien komen. Ik koos voor de djembe, omdat het weer eens wat anders is dan een toetsinstrument of snaarinstrument. Zelf blaas ik alweer ruim 13 jaar saxofoon en vond het daarom extra leuk om een ander instrument te pakken. Bespeel je geen instrument? Geen probleem! De handige kaarten, de fijne uitleg en de voorgestemde gitaren geven je het gevoel dat je al jaren een instrument bespeelt. De workshop draait om plezier en samen van niets iets maken. Je zal merken dat je na een uurtje je instrument helemaal onder de knie hebt. En dat speelt fijn. Je krijgt volop vrijheid om je instrument te verkennen, het ritme te variëren of, zoals Arjan het zo mooi zei, er een extra sausje op te gooien, zolang het maar blijft klinken met de rest. Want ook luisteren is een heel belangrijk onderdeel van samen muziek maken. Ik heb heel erg genoten, zelfs van het zingen met koptelefoon op, en kan deze workshop iedereen aanraden. Doe eens wat anders op de familiedag of voor de verjaardag van je tiener: wees een Artist for a day!

En dit was ons eindresultaat… zing je mee?

Wil je meer weten? Kijk dan op de website: Artist for a day. Het is mogelijk om een workshop te boeken voor bedrijven, scholen en door particulieren. Arjan denkt graag met je mee om de workshop helemaal op maat te maken voor je gezelschap.

Geen opmerkingen: