woensdag 12 april 2017

Stedentrips in Nederland: dagje uit in eigen land

Vorig jaar bracht ik mijn Koekiemonster rugtas naar de Knuffeldokter van het Knuffelhotel & Spa in Delft. Omdat ik hem ’s avonds weer kon ophalen, deed ik meteen een dagje Delft. Een stedentrip in eigen land is erg leuk. Je ontdekt meer over de historie van Nederland, maar ook over kunst en natuur. Een paar leuke ideeën voor stedentripjes deed ik op tijdens mijn bezoek aan de Vakdag van de Vakantiebeurs afgelopen januari. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries – Delft 2016)

Haarlem
Een stedentrip naar Haarlem heeft veel te bieden. De gezellige oude binnenstad heeft veel leuke terrasjes en restaurants. In de Gouden Eeuw woonden hier veel kunstenaars, wetenschappers en tulpenverzamelaars. Want de tulpenmanie vierde hoogtij in het prachtige Haarlem. Ga maar eens langs bij de de VVV Haarlem voor alle details daarover. Bezoek het Frans Hals Museum en het Teylersmuseum tijdens de stedentrip. De prachtige Grote of Sint-Bavokerk is ook zeker een bezoek waard. Haarlem heeft ook een Archeologisch Museum en dierentuin genaamd Artisklas Haarlem (open in het weekend). En natuurlijk bezoek je de Grote Markt, voor de echte authentieke Haarlemse sfeer. Het is tevens een plek waar je heerlijk met je vriendinnen kan genieten van een weekendje weg. (foto: Haarlem Marketing)

Utrecht
Het oude stadshart van Utrecht bruist dankzij de vele terrasjes langs de Oude Gracht en gezellige grote en kleine winkels. Een stedentrip Utrecht is niet compleet zonder een bezoekje aan de Dom, een van de beroemdste kerktorens van Nederland. Deze toren is door de hele stad goed te zien. De Winkel van Sinkel is een gezellig restaurant aan de Gracht met veel historie. Maak eens een rondvaart met een rondvaartboot of op de waterfiets en ontdek Utrecht vanaf het water. Vergeet zeker niet om het Nijntje Pleintje te bezoeken of een van de vele musea die de stad rijk is, zoals Museum Speelklok, Spoorwegmuseum, Centraal Museum of het Catharijne Convent. Wil je meer weten wat er te doen is in de stad? Loop dan ook het VVV informatiecentrum aan het Domplein binnen. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries – Utrecht)

Leiden
Nog zo een interessante stad vol historische bezienswaardigheden, gezellige restaurants, terrassen en musea. Dit gaat natuurlijk over Leiden, thuisstad van Naturalis, Museum Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Museum Boerhaave en Hortus Botanicus Leiden. Allemaal stuk voor stuk parels van de stad. Vanuit het station loop je zo het gezellige, oude stadshart in en ben je ook zo bij de leuke musea. Maar voordat je de stad in loopt is het verstandig om eerst even langs te gaan bij de VVV Leiden aan de Stationsweg. Dan weet je precies wat je gezien moet hebben in de stad. (foto: VVV Leiden)

1 opmerking:

  1. Ik ben al op veel plekken geweest in eigen land. Ik doe dit meestal rond de zomerperiode, want dan heb je overal de terrasjes buiten staan. Zelf kom ik vorige week terug van een weekendje weg in Breda. Daar heb ik me echt heerlijk vermaakt het hotel lag midden in het centrum gelegen. Volgend jaar ga ik beginnen met Haarlem want daar ben ik nog niet geweest en ziet er ook echt leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.