donderdag 13 juli 2017

Pandasia: prachtige pandatempel van Ouwehands Dierenpark

Het verblijf is alweer een tijdje open, maar ik kon pas vorige week vrijdag bij Wu Wen en Xing Ya gaan kijken in Ouwehands Dierenpark. Hoewel ik bij eerdere bezoeken al glimpen heb opgevangen van het prachtige Pandasia verblijf, was ik toch wel even stil van het immense gebouw dat naast het Jungle restaurant is opgetrokken. De zachte Chinese Zen muziek zorgt voor sfeer en de grote poort biedt een uitnodigend welkom tot Pandasia. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries – Ouwehands Dierenpark, 7 juli 2017)


Prachtig decor

Eerste indruk…
Mijn eerste indruk… ik werd er even stil van. Wat een prachtige rode tempel. De poort, de muren, de hekken… Ik ben nog nooit in China geweest, maar had even het gevoel aan de andere kant van de wereld te zijn beland. Het gebouw is tot in de kleinste details verzorgd. De draken op de muren, de prachtige muurschilderingen in de binnenverblijven van de reuzenpanda’s, het hout, de lantaarns… echt alles klopte. Het leukste vond ik dat je zelf kan kiezen of je rechts- of linksom naar boven gaat. Boven het verblijf van Wu Wen aan de linkerkant ligt een Chinees restaurant en boven het verblijf van Xing Ya bevindt zich een pandamania winkeltje vol te gekke spulletjes en knuffels. De sfeer en de details maakten mij zeker blij.


Wu Wen

Wu Wen & Xing Ya
Maar wat ik echt fantastisch vond, waren Wu Wen (het vrouwtje) en Xing Ya (het mannetje) zelf. Zij zat buiten in een hutje van het bamboe te snoepen toen ik aan kwam lopen. Soms moet je op je tenen staan om over de muur te kunnen kijken, maar het is een prachtig gezicht. Xing Ya zat eerst binnen lekker aan de bamboe, maar na mijn wandeling over de galerij en door het winkeltje lag hij buiten te smikkelen. De beide verblijven zijn gescheiden door een grote poort, maar de panda’s maken zelf uit of ze binnen of buiten verblijven. Bovendien kunnen ze allebei door hun eigen verblijf om het gebouw heenlopen. Zowel binnen als buiten is het verblijf voorzien van verschillende loopbruggen, watervalletjes en andere uitdagingen, zodat de panda’s zich niet hoeven te vervelen. Overal kun je de beren goed zien, ook binnen dankzij de grote ruiten. Pandasia en de beren zijn echt genieten! Als je Pandasia vervolgens uitloopt, dan sta je al in Karpatica, het dorpje voor het Berenbos. Dus als je van beren houdt, dan loop je zo van de panda’s, naar de bruine beren, vervolgens de Maleise beren en tot slot de ijsberen.


Xing Ya

Belangrijk om te weten!
Om grote drukte in het park te voorkomen, heeft Ouwehands Dierenpark besloten om geen toegangskaartjes meer aan de kassa te verkopen. Dat geldt in ieder geval voor het eerste jaar dat de reuzenpanda’s in het park te zien zijn. Je kan wel online je kaartjes kopen. Dat kan bijvoorbeeld via de website van Ouwehands zelf, maar ook via de Dagje Uit Actie van Jumbo of Land van ANWB. Neem je je hond mee naar het park, dan moet je via de website van Ouwehand zelf een ticket voor de hond aanschaffen. Abonneehouders hebben natuurlijk vrij entree, al wordt aangeraden om je bezoek van te voren te reserveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.