maandag 21 augustus 2017

Fietsen is gezond

Fietsen is gezond, dat weet iedereen. Je bent lekker buiten en in beweging. Bovendien kom je sneller van A naar B dan bijvoorbeeld door te lopen. En in sommige gevallen zelfs met de auto… Fietsen, zo luidt een conclusie van fietsnavigatiesysteem Mio Cyclo 200, maakt fietsen gelukkig, want door de inspanning wordt er meer serotonine en dopamine aangemaakt. Ook helpt het de bloedsomloop te verbeteren, waardoor je je veel fitter voelt. Maar wat als fietsen voor jou niet zo vanzelfsprekend is… (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Uit balans
Weet je nog de eerste keer dat je op een fiets stapte? Misschien was je nog een kind? Misschien heb je later pas geleerd te fietsen. Maar denk eens terug aan die allereerste keer… Bleef je toen zitten of viel je meteen om? Of had je misschien zijwieltjes die je ondersteunden en je meer zelfvertrouwen gaven? Fietsen is een combinatie van balans en de juiste snelheid. Ga je te langzaam dan ga je wiebelen en val je om. Met de juiste snelheid hou je de fiets in balans en kun je lekker doortrappen naar school, het werk of gewoon zomaar voor een toertochtje. Met de tegenwoordige fietsen voor volwassenen is omvallen haast onmogelijk. Er zijn namelijk fietsen die extra zijn uitgebalanceerd, waardoor je beter rechtdoor blijft rijden. En met trapondersteuning erbij fiets je heerlijk overal naar toe.

Driewielers
Maar wat als je door een chronische blessure of een evenwichtsstoornis niet meer op een tweewieler durft te stappen? Moet je dan altijd maar lopend, meteen over naar een scootmobiel of wordt het zo een brommer autootje? Nee hoor, want je kan ook kiezen voor meer veiligheid, een goede wegligging en een fiets die altijd in balans is door op een driewieler te stappen. Bijvoorbeeld een bakfiets met wielen aan weerszijden van de bak of een moderne driewieler (met of zonder trapondersteuning) met twee wielen achter en een handige boodschappenmand.

Op de bakfiets
Ik heb zo een chronische blessure aan mijn bekken waardoor ik niet heel stabiel ben. Dat en het feit dat ik mij sowieso heel kwetsbaar voelde op de fiets in het verkeer, zorgde ervoor dat ik jarenlang niet gefietst heb. Ik heb een tijdje op een bakfiets gereden (met twee wielen voor) en dat was heel fijn, maar wel zwaar trappen – voor mij dan. Het allerfijnste aan de bakfiets vond ik dat ik boodschappen kon doen met de bak en dat ik met mijn hondje kon rondfietsen. Maar doordat het best zwaar was voor mij om te rijden op de bakfiets, bleef hij ook vaker staan. Echter, sinds een paar maanden doe ik bijna alles op de fiets: ik heb een driewieler.

Verliefd op mijn Popal fiets
Mijn driewieler heeft trapondersteuning (dat is echt superfijn) en een grote, ijzeren mand achterop waar precies een boodschappenkrat in past of een groot kussen voor mijn hondje. Het was even wennen, als je zolang niet gefietst hebt helemaal, maar al snel ging ik in de zesde versnelling met medium trapondersteuning er vandoor. Ik durf te zeggen dat ik best een beetje verliefd ben op mijn fiets. Het is overigens een Popal en ik heb hem gekocht in Purmerend bij H&H Dutch Bikes. Zeer goede service, ook als er wat is, en de fiets wordt bij je aan huis gebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.