maandag 11 september 2017

Hond Gezond: Samen spelen

Spelen met je hond is goed voor de relatie tussen jou en je trouwe maatje, dat vind je terug in alle opvoedboeken voor honden en puppy’s. Ook – zo zeggen dezelfde opvoedboeken – is spelen goed voor de gezondheid van je hond. Lekker rennen, rollebollen en actief bezig zijn is immers goed voor mens en dier – daar heb ik geen opvoedboek voor nodig. Volgens de website van het LICG is spelen ook goed voor de sociale vaardigheden van de hond, het helpt tegen onzekerheid en verveling én het is goed voor zijn geest. Spelen is ook een leuke beloning tijdens de training. Dat een balletje gooien zoveel voordelen kan hebben! (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Touwtje trekken & balletjes gooien
Samen spelen kun je met veel verschillend hondenspeelgoed. De ene hond is al gelukkig met een tak om achteraan te rennen, een ander wil graag een balletje met een piepertje erin. Let altijd dat je speelgoed kiest zonder losse onderdelen en geschikt voor je hond. In de dierenwinkel en bij tuincentra zijn allerlei leuke hondenspeeltjes te koop. Wat jouw hond het allerleukste vindt, dat moeten jullie samen ervaren. Want de ene hond is nu eenmaal de andere niet.

Gooien & rennen maar!
Mijn hondje en ik houden van gooi en ren spelletjes. Vooral met de bal. Hij houdt van zijn bal en neemt hem nog net niet mee naar bed (wel mee in de zijn mandje). Soms vangt meneer zijn bal zo uit de lucht, soms laat hij hem expres stuiteren zodat hij er nog even lekker achteraan kan sjezen! Een favoriet spelletje met zijn bal is Bezembal. Als de slimmerd namelijk vindt dat hij aandacht tekort heeft, dan stuitert hij zijn bal onder de bank, gaat er verlangend naar liggen piepen totdat ik in actie kom. Met een bezem veeg ik de bal er dan weer onderuit en sjeest mijn hond er weer achteraan. Dit kan zich wel eens een paar keer herhalen. Afgelopen zomer had ik een Aquatoy gekocht (bij de Jumper) om lekker mee op het strand van Texel te kunnen spelen. Hij vond het geweldig! De band gooit lekker weg en het is lekker zacht, waardoor hij het gemakkelijk in zijn bek mee kon nemen (zie foto!). We hebben er heel veel mee gespeeld – ook aan zee.

En klaar…
Soms moet je je hond ook afremmen met het spelen. Vooral op warme dagen is het belangrijk dat je op blijft letten dat je hondje niet oververhit raakt met al dat rennen. En soms is het gewoon even genoeg. Meestal geeft mijn hondje dat zelf wel aan. En soms geef ik het aan. Vooral als al die potjes bezembal ervoor zorgen dat ik achter kom op mijn schrijfschema ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.