dinsdag 17 oktober 2017

Goedgemutste Breicampagne: brei kleine mutsjes voor eenzame ouderen

We zijn inmiddels al weer een paar weken onderweg met De Goedgemutste Breicampagne van Innocent en het Nationaal Ouderenfonds. Wie de afgelopen vijf jaar mijn blog heeft gevolgd, is ook zeker niet onbekend met deze campagne. Dit jaar willen de breisters alle records verbreken en 150.000 kleine mutsjes bij elkaar breien voor eenzame ouderen. Mijn oma Ploon is al aardig op weg naar de 1.000 stuks en ook ik ben weer begonnen (tussen het schrijven door) met een mutsje. Maar… help jij ook mee om eenzame ouderen uit hun isolement te halen door een paar mutsjes te breien? (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Kleine mutsjes breien
Wat houdt het ook weer in? Met de Goedgemutste breicampagne breien (of haken, mag ook) we met zijn allen minimutsjes voor Innocent. Als de campagne voorbij is, sturen we de mutsjes naar Innocent toe en zij gaan ze tellen en daarna op de kleine smoothies plaatsen. In januari en februari 2018 zullen deze flesjes Goedgemutst minder bibberend in het koelschap staan van verschillende supermarkten en kiosken op de stations. Van ieder verkocht flesje met een mutsje op gaat er 20 cent naar het Nationaal Ouderenfonds. Zij gebruiken dit weer voor bijvoorbeeld reisjes, de boodschappen plus-bus en andere activiteiten om eenzame ouderen uit hun isolement te halen. Tijdens de breicampagne kun je ook samen met ouderen gaan breien bij verzorgings- en bejaardentehuizen. Haal jij ook zo een eenzame oudere uit zijn of haar isolement? Kijk dan op de website DeGoedgemutstebreicampagne.nl of op de enthousiaste facebookpagina GoedgemutstBreienEnHaken. Hier vind je ook toffe patronen en hoe je de mutsjes moet breien.

Goedgemutst met Writing Berries
De afgelopen jaren heb ik al meerdere nieuwsberichten en blogs geschreven over deze campagne. Ook heb ik daar wat breipatronen en dergelijke gedeeld. Je vindt deze blogs via deze link: Goedgemutste breicampagne. Ook dit keer wil ik een snel en gemakkelijk patroon met je delen. Ik brei graag kleine vierkantje mutsjes genaamd Cat Hats. Als je het vierkantje mutsje opzet dan vormen de hoekjes twee kattenoortjes. Je breit het zo:

Zet 14 steken op en brei vier toeren in boordsteek: 2 rechts en 2 averechts.
Brei vervolgens 14 toeren in tricotsteek. Je kunt hierbij streepjes maken, patroontjes inbreien of op een andere manier creatief zijn.
Vervolgens brei je weer 4 toeren in de boordsteek. Let op: je begint nu met 2 averechts en dan 2 recht. Kant af en naai de zijkantjes dicht. En klaar is je kleine kattenmutsje.

Ik ben benieuwd naar jullie breisels!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.