maandag 13 november 2017

Hond Gezond: slapen met je hond is heel gezond

Ik vind het gezellig om met mijn hondje in bed te liggen. Even lekker kroelen en kriepen voor het slapen gaan. Of lekker samen wakker worden, waarbij hij zo vrolijk naar mij kan kijken als ik mijn ogen open doen. De een vind het fijn, de ander wil het niet hebben. Dat maakt natuurlijk niets uit. Maar er zijn mensen die zeggen dat het niet goed is om met je trouwe vriendje in bed te slapen. Misschien vond ik daarom dat artikel in de Metro van 11 september zo leuk. Want daarin stond dat slapen met je huisdier juist goed voor je is. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Veilig gevoel
Onderzoekers van de Mayo Clinic in Arizona, de Verenigde Staten, hebben onderzocht wat het effect is van honden in de slaapkamer. Veertig volwassenen zonder slaapproblemen en hun trouwen vriendjes werden zeven nachten lang geobserveerd met een monitor en wat bleek: de nachten dat zij samen sliepen, sliepen zowel de hond als de mens een stuk beter. Volgens de onderzoekers heeft het te maken met een veiliger gevoel. Dat je je dus prettiger voelt en meer op je gemak bent als je samen met je hond slaapt. Ook versterkt het de band tussen mens en dier.

Eigen bedje of bij jou?
Er is dan nog wel een verschil tussen een goede nachtrust gemeten wanneer de hond onder de dekens lag. Doordat een hond veel beweegt in de slaap, gaf dat soms meer onrust in bed en een slechtere nachtrust. Je kan er dan voor kiezen om de hond in zijn eigen bedje te laten slapen. Ligt je vriendje wel bij je in bed? Laat hem of haar dan op de dekens liggen of op een eigen kussen.

Doe wat goed voelt
Natuurlijk is het aan jou of je het prettig vindt dat je hond bij je in bed slaapt of op de slaapkamer ligt. Misschien vindt je hond het wel lekker om je even niet te zien en lekker op de bank te slapen of in zijn bench. Voor alles geldt: doe wat goed voelt en waar jij en je hond je het prettigste bij voelen. Dan neem ik lekker mijn hondje vanavond weer mee in bed. Lekker warm…


Het originele artikel lees je op Metronieuws.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.