maandag 19 maart 2018

Hond Gezond: Schone oogjes

Ik ben dol op de oogjes van mijn hond. Ze kunnen mij soms heel vragend aankijken. Of verveeld. En natuurlijk lekker baldadig. En tikkie uit de hoogte of zijn ‘daar heb je haar weer met die fotocamera’-blik zijn heel erg grappig. Mijn hondje heeft diepbruine ogen met een paar grote zwarte pupillen erin. Ik vind ze prachtig. Ik knip daarom regelmatig zijn pony iets korter, zodat ik die mooie ogen kan zien. En als ik dan toch bezig ben, check ik meteen of ik ze schoon moet maken of niet. Want daarmee kan ik ontstekingen voorkomen. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Korstjes in de ooghoeken

Net als mensen hebben honden traanvocht. Door koude wind op de ogen of als hij moet niesen, maakt de hond meer traanvocht aan en dat kan ophopen in zijn haar onder de ooghoeken als een korstje. Wij hebben ook wel eens korstjes in de ogen. Volgens diverse websites van dierenartsen is het ontstaan van zo een korst in het haar bij de ooghoek geen probleem. Maar… je moet het wel verwijderen. Want een zeer grote korst kan voor problemen zorgen (waaronder oogontsteking).

Schoonmaken met beleid

Mijn hond weet dat ik af en toe zijn oogjes schoon moet maken. Maar leuk vind hij dat niet. Sterker nog; mijn hond gaat dan zachtjes op mijn vingers bijten, omdat ik zijn kinnetje vast houdt. Ik kan gelukkig wel lezen en schrijven met mijn hondje, waardoor hij goed naar mij luistert en zoveel mogelijk zijn best doet stil te zitten, als we echt aan de slag gaan. De ene hond is wat makkelijker dan de andere, dat is nu eenmaal zo. En zeg nu zelf, jij vindt het vast ook niet leuk als iemand anders bij je ogen komt met een wattenschijfje of een schaartje. Het is daarom belangrijk om de ogen met beleid schoon te maken. Beloon je hond voor het rustige stil zitten met wat lekkers, dat helpt. Vind je het echt heel spannend om te doen of lukt het niet, schakel dan hulp in van een dierenarts of hondentrimsalon.

Lauw water & wattenschijven

Voor het schoonmaken van de ogen gebruik je gekookt en daarna afgekoeld water. Door het koken verwijder je de bacteriën uit het water. Overigens is het aan te raden om lauw water te gebruiken. De lauwe temperatuur helpt om de korstjes los te weken van het haar. Gebruik een wattenschijfje en wrijf zachtjes van de ooghoek naar de wang over de vuiligheid. Doe dit telkens met een nieuw wattenschijfje totdat het vuil verdwenen is.

Schaartje met afgeronde punten

Mijn hond heeft lang haar waar de korstjes echt in blijven vast zitten. Ik kies er daarom voor om de korstjes weg te knippen en daarna met water en wattenschijfjes schoon te maken. Hiervoor gebruik ik een heel veilig schaartje met afgeronde punten. Het is een babyschaartje. Ik knip altijd van het oog weg, zodat de ronde punten naar de wang wijzen. Let wel: doe dit alleen als je het aandurft, een vast hand hebt en zeker weet dat je hond het toelaat. Want hoewel ik dit al jaren bij al mijn hondjes heb gedaan en doe, blijf ik het ook spannend vinden.

Check regelmatig de oogjes

Controleer met regelmaat de ogen. Als je vermoedt dat er iets mis is – een ontsteking of een rare verkleuring – ga dan direct naar de dierenarts. Zo weet je zeker dat je de ogen van je vriendje zo lang mogelijk gezond houdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.