maandag 12 maart 2018

Lente in zicht: tips om bloemen te fotograferen

O heb je ze ook al gespot: de kleurige krokussen? Bij mij in de voortuin staat zelfs al een narcis dapper in bloei. En er piepen al hyacintknoppen tussen het groene blad uit. Ik hou ervan. Volgende week gaat de Keukenhof weer open en kan ik helemaal gaan genieten van tulpen en alle andere voorjaarsbloemen. Uiteraard gewapend met fotocamera, want ik vind bloemen fotograferen heel erg leuk om te doen. Zelfs als ik een bijzondere bloem in de dierentuin zie of langs de kant van de weg vind ik het leuk om deze op de gevoelige plaat vast te leggen. Het fotograferen van bloemen is soms nog een hele kunst. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries – Keukenhof april 2017)

Kies je compositie

Voordat je bloemen gaat fotograferen is het goed om te bedenken wat je precies wilt laten zien. Wil je een enkele bloem uitlichten? Of juist dat intense bloemenveld in beeld brengen? Gaat het om een detail van de bloem, zoals de stamper, of om de bloemblaadjes zelf? Natuurlijk kun je de compositie op je mobiel, tablet of computer later nog veranderen door de foto bij te snijden.

Krokussen: veldje & hartjes

Speel met de scherptediepte

Als je bloemen fotografeert dan wil je de bloemen natuurlijk uit je foto laten knallen. Zij zijn het belangrijkste onderwerp van je foto. Vooral als je dagje uit bestaat uit een bezoek aan orchideeëntuin zoals de Orchideeën Hoeve of de vlindertuin van Texel Zoo. En als je naar de Keukenhof gaat, dan weet je helemaal dat er vele prachtige bloemen zijn die je wil laten stralen op de foto. Veel mobiele telefoons maken het tegenwoordig mogelijk om de achtergrond rondom je onderwerp (in dit geval die knallende tulp of prachtige orchidee) wazig te maken. Veel point-and-click camera’s hebben hiervoor een macrostand. Ook op een spiegelreflex camera kun je dan de macrostand gebruiken. Of je speelt zelf met een groot diafragma. Overigens zijn veel digitale camera’s op de P of A stand ook al geneigd om de achtergrond waziger te maken. Dit heet in de fotografie scherptediepte. Als de achtergrond bij je onderwerp wazig is, dan spreken we van een kleine scherptediepte.

Texel Zoo 2017 & Orchideeën Hoeve 2016

Speel met licht

Eén van mijn favoriete effecten met fotograferen, is spelen met licht. Ik hou heel erg van zonlicht en de schaduwen die het creëert als het bijvoorbeeld door een dak valt of een kier. In de Keukenhof vorig jaar heb ik veel gespeeld met schaduwen en zonlicht. Hierdoor leken sommige tulpen wel alsof er een lampje in het hart zat verstopt. Nu ben je met dit soort effecten erg afhankelijk van de natuur en het tijdstip. Een beetje geluk hoort immers ook bij fotograferen. Overigens is het ook leuk om te spelen met licht door de sluitertijd aan te passen. Let wel dat de kleuren van bloemen snel flets kunnen worden als je deze overbelicht. Ik heb ervaren dat je voor levendige, sprekende kleuren best een beetje mag onderbelichten. Hierdoor worden de foto's wellicht ietsje donkerder, maar de kleur van de bloemen wordt intenser.

Tulpen in het Willem-Alexander Paviljoen – Keukenhof 2017

Experimenteer

De beste leerschool om bloemen te fotograferen is het gewoon te doen. Het zijn vaak dankbare onderwerpen, want ze lopen niet weg. Buiten kunnen ze natuurlijk wel heen en weer wuiven. Heb dan geduld en druk af zodra je de bloem scherp hebt. Je kan ook zelf of iemand vragen om de steel of een tak vast te houden, zodat jij een windstille foto kan maken. Om te oefenen haal je gewoon een bos tulpen of andere bloemen in huis. Of zet de bloemen uit de tuin in een vaasje. Heb je een camera waarbij je diafragma en sluitertijd kan instellen? Probeer dan verschillende instellingen uit en je ziet het verschil. Deze foto’s heb ik met mijn mobiele telefoon gemaakt. Het ging mij hier meer om de compositie en het verhaal dan om de scherptediepte. Ook dat kan natuurlijk met bloemenfotografie.

Urban flowers in en uit de voortuin

Speel met het perspectief

Als je dan toch aan het experimenteren bent, speel dan meteen met verschillende perspectieven. Ga bijvoorbeeld eens liggen en fotografeer de bloemen van onder af. Of ga zitten en laat het bloemenveld nog voller lijken door het lagere perspectief. Of hang boven de bloemen en fotografeer zo nog beter de binnenkant. Daar worden je foto’s vast nog mooier van.

Op ooghoogte en van bovenaf in Keukenhof, 2017

Ik kan haast niet wachten om volgende week weer tulpen en andere voorjaarsbloemen te gaan fotograferen. Ik wens jullie ook veel plezier met het fotograferen van bloemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.