maandag 5 maart 2018

Schrijfcoachtip: Ga beginnen!

Het liefste zou ik de hele dag verhalen schrijven. Dat had ik als kind al. Ik kon mij, toen ik leerde schrijven, al verliezen in het componeren van allerlei verhaaltjes. Uiteindelijk leidde al die verhaaltjes tot opzetjes voor langere verhalen. En dat resulteerde in een echt boek. En hoewel ik door mijn freelance werk weinig toe kom aan het schrijven van deel 2, weet ik dat deze er wel gaat komen. Soms krijg ik de vraag hoe ik het voor elkaar krijg om te schrijven. En dat gaat niet alleen over verhalen, maar ook over artikelen, blogs en – voor school – verslagen en scripties. Daar heb ik eigenlijk maar één antwoord op: Ga beginnen! En dat hoeft echt niet bij het begin te zijn. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Ga beginnen…

Het klinkt wel heel simpel: ‘ga beginnen!’ Maar wáár moet je dan beginnen? Als schrijfcoach luidt mijn antwoord dan: ‘koop een schrift of mooi opschrijfboek en een lekker schrijvende pen en schrijf je ideeën eens op.’ Want het idee om een verhaal te gaan schrijven (maar ook voor andere lange teksten), wordt pas echt concreet en tastbaar als je het op papier zet. Ik ben daar wellicht een beetje ouderwets in. Je kan je ideeën toch ook op je tablet, telefoon of computer zetten. Ja dat kan. Maar als je wakker wordt met een goed idee ga je dan eerst de computer opstarten of pak je dan liever je kladblok dat op het nachtkastje ligt?

Maak het tastbaar

Ik merk altijd dat wanneer ik met pen – het liefst zelfs een vulpen – mijn ideetjes, korte scènes of steekwoorden voor een verhaal op papier zet, het idee tastbaar is. Het komt tot leven, omdat jij het opschrijft. En het begint met een idee waarmee je gaat spelen. Waar je over dagdroomt en stukjes over opschrijft. En dat hoeft helemaal nog geen echt verhaal te zijn.

Begin, midden of eind

Iedereen weet dat een goed verhaal een pakkend begin, spannend midden en een mooi eind heeft. Als je ideeën klaar zijn om omgetoverd te worden tot een verhaal, dan heeft het deze drie elementen nodig. Veel beginnende schrijvers willen vaak meteen beginnen met die ene spectaculaire openingszin. Een zin die de lezer in het verhaal zuigt als het ware. Meestal wordt er gedacht dat als die ene magische zin maar op papier staat, de rest van het verhaal vanzelf komt. Helaas werkt dat niet altijd zo. Je zou dan uren kunnen zwoegen over die ene zin, waardoor de lust om je verhaal te vertellen verdwijnt. Komt die eerste zin niet, laat je dan niet ontmoedigen. Er zijn nog veel meer plekken van je verhaal om te beginnen.

Ga schrijven…

O ja, er zijn schrijvers die een knaller van openingszin schrijven en dan verder gaan met het verhaal. Maar er zijn ook schrijvers die gewoon lukraak ergens in het midden beginnen. Soms weten ze niet eens dat ze in het midden zijn begonnen, want ze beginnen met het vormgeven van losse ideeën. Soms moet eerst het tranentrekkende einde geschreven worden. Soms is het gewoon een scène die het boek niet eens haalt, maar nodig was om de karakters beter te leren kennen. Soms is het toch die knaller van een openingszin die dan op een prikbord wordt gehangen om vervolgens eerst andere hoofdstukjes te schrijven. Kortom: Ga beginnen, en dat hoeft niet bij het begin te zijn.

Pak pen en papier…

…en ga schrijven. Het maakt niet uit waarover en voor wie. Schrijf een reisverhaal of over een bijzonder mens of dier. Schrijf een verhaal voor kinderen of alleen voor jezelf. Schrijf je biografie of een historische thriller. Leer je karakters kennen en ga met hen mee op reis door hun leven. En als je daar hulp bij nodig hebt, dan zit ik voor je klaar om te helpen. Want schrijven kan soms eenzaam zijn. Maar soms heb je gewoon wat hulp nodig om weer door te kunnen. Zoek je motivatie, concrete tips voor jouw verhaal en een klankbord voor je ideeën? Ik deel graag mijn kennis en ervaringen met je. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar writingberries.nl.

Veel succes met beginnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.