dinsdag 24 april 2018

Mindful in de natuur: voel je een met je omgeving

Ik hou van de natuur. Ik ga heel graag naar buiten en zoek dan het liefst de zee op of een grote tuin met bloemen. Bovenaan mijn favoriete dagjes uit staan daarom ook bloementuinen en dierenparken. Als een leeuw gaat brullen in de dierentuin, dan voel ik dat tot diep in mijn hart. Als ik naar een tulp kijk, zie ik meer dan alleen kleuren. En als de wind met mijn haren speelt, voel ik mij heel gelukkig. Het is toch heerlijk om je te verwonderen over een paardenbloem die tegen beter weten in tussen de tegels van de stoep is gegroeid… Sta jij er wel eens bij stil? En laat jij je verwonderen door de natuur? Voor iedereen die dit al doet of graag weer meer in contact wil komen met al het moois om je heen, is het boek ‘Mindful in de natuur’ een echte aanrader. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries – locatie: Keukenhof 21 april 2018)

Natuur is overal

Het boek Mindful in de natuur helpt je om je dichter bij de natuur te brengen. De natuur heeft namelijk een rustgevende werking op de mens. En in deze drukke tijden vol social media, werk en druk verkeer, is het juist heerlijk om een plek te vinden waar je tot jezelf komt. We zijn soms zo gehaast dat we vergeten stil te staan bij al het moois om ons heen. Het speels opgezette boek biedt je ruim 70 mindfulnessoefeningen die je helpen om opnieuw verbonden te raken met de natuur. Het helpt je ook rust en meer lucht te geven in het dagelijks leven. En je gaat een stuk bewuster om met de natuur om je heen.

Veldgids & dagboek

Mindful in de natuur is een werkboek en biedt de mogelijkheid om je eigen natuurdagboek te beginnen. Natuurlijk wordt er eerst uitgelegd hoe je het boek kan gebruiken en wat je qua opdrachten mag verwachten. De opdrachten zijn speels en zetten je aan het werk om bewuster te worden van de natuur om je heen. Zelf vond ik het erg leuk om te staren naar een bloem, het tekenen van de geluiden om je heen en het bewonderen van wolken die aan je voorbij trekken. Het leuke aan het boek is dat je zelf kiest wat je doet en de oefeningen zo vaak als jij wilt kan doen. Het boek gaat het hele jaar mee en helpt om je bewust naar buiten en bij jezelf naar binnen te kijken.

In de tas

Het handige formaat van het boek maakt het gemakkelijk om het mee te nemen in je tas. Neem meteen een pen of wat kleurpotloden mee, zodat je direct met een oefening aan de slag kan. Zelf heb ik het boek gebruikt tijdens mijn wandeling door de Keukenhof (heerlijk staren naar de prachtige tulpen en andere bloemen) en op de fiets door het park (luisterend naar de geluiden om mij heen). De oefeningen zijn heel leuk en laagdrempelig. Iedereen kan ze doen. Zelfs kinderen. Ik vind het een aanrader voor iedereen die nog dichter bij zichzelf en de natuur wil komen.

The Mindfulness Project

Het boek is geschreven door Alexandra Frey en Autumn Totton, de eigenaren van The Mindfulness Project. Ze hebben ook een mindfulnesscentrum in Londen. Ze schreven al eerder ‘Ik ben hier nu’. Mindful in de natuur is verkrijgbaar via Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum (ISBN 9789000361113) en de boekhandel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.